به طور کلی می توان گفت که هیچ فرش دستبافی کاملاً متقارن نیست.
از یک طرف، شکل همیشه تا حدودی ناهموار خواهد بود. از طرفی نمی توان طرح نیمی از فرش را دقیقاً آینه کاری کرد.
گره زن ماه ها روی فرش می نشیند و نمی تواند جزئیات کوچک یا زیور آلات را 1:1 تکرار کند. با این حال، این دقیقاً همان کاری است که یک ماشین انجام می دهد طرح ها و اشکال کاملا متقارن ایجاد می کند.
به طور خلاصه، فرش 9 متری سورنا اصیل شرقی یا ایرانی بدون حاشیه دوخته شده است.
حاشیه ها انتهای نخ های تار را تشکیل می دهند و بنابراین جزء لاینفک فرش هستند. اگر در پشت فرش ببینید که حاشیه های آن دوخته شده است، به احتمال زیاد فرش اصیل شرقی نیست.
در پشت فرش میتوانید تکگرهها را ببینید، مشروط بر اینکه فرش گرهدار باشد و بافته نشده باشد.
گره ها به متخصصان بینشی عمیق نسبت به روش گره زدن، ظرافت، تلاش و کیفیت فرش می دهد.
همانطور که قبلا گفته شد، فرش های دستباف هرگز بی عیب و نقص نیستند. این را می توان به ویژه در گره ها به خوبی مشاهده کرد.
بی نظمی ها و ایرادات جزئی در قسمت عقب فرش های شرقی – از جمله فرش های ایرانی – کاملاً طبیعی است.
به طور خاص، فرشهای سنتی شرقی کاملاً از مواد طبیعی مانند پشم گوسفند، پنبه، موی شتر یا ابریشم خالص تشکیل شدهاند .
سطح (شمع) معمولاً از پشم گوسفند ساخته می شود، در حالی که پشت (توار) اغلب از پنبه یا پشم گوسفند ساخته می شود. فرش های بسیار مرغوب به طور کامل از ابریشم طبیعی ساخته شده اند که درخشش زیبای آن را می توان تشخیص داد.
فرشهای ماشینی را میتوان از پشم نیز ساخت، اما اغلب حداقل تا حدودی از الیاف مصنوعی ساخته شدهاند.
به خصوص در قسمت پشتی، صرفه جویی صورت می گیرد و از مواد ارزان قیمت استفاده می شود.
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.